På nyårsafton drar Sven Ekberg igång Meny, tillsammans med bland andra Karin Fransson som varit programmets kökschef sedan det startade 1993.

Dags igen för Sven

På nyårsafton drar vi igång Meny igen. Det känns bra för det är ett kul program att jobba med.

Det säger Sven Ekberg, programledare för det populära Meny i radions P1, som kommer att fortsätta i hans regi fram till midsommar nästa år.

- Som vanligt sänds programmet på torsdagar med repris på lördagar och det är fyra ölänningar som står bakom , förutom jag själv Karin Fransson, Måns Rossander och ljuddesignern Kim Johansson.

- Premiären bjuder dessutom på ett namnkunnigt gäng; göteborgaren Hans Johannesson, världsmästare i ostronöppning och numera fiskhandlare i Vetlanda, Henrik Schyffert, som snart ska ha ett program i SVT med titeln ”Brunsåsens land”, programledaren och regissören Erik Haag, CarlðJan Granqvist och Erik Lallerstedt, berättar Sven.

- Karin och jag har varit på ostron & vinresa i Bordeaux och det kommer också att avspegla sig i programmet.
- Vi fortsätter förstås att lyfta fram vår region, men på nyåret blir det även rapporter från New York, London och Bryssel där vi kollar trender och vilka maträtter som gäller, säger Sven Ekberg.

ROLF NILSSON
Ur Ölandsbladet 2009