”De andra restaurangerna har varit mer utpräglade turistanläggningar men Kajutan ska förhoppningsvis ha en längre säsong”, säger Mats Bengtsson som arrenderar Kajutan tillsammans med hustrun Ann-Sofie."

Hotell och restaurang Kajutan i Mörbylånga.

Ny utmaning för restaurangveteraner

MÖRBYLÅNGA
I över 20 år drev de Sjöstugan i Byxelkrok. Sedan tog de Ekerums campingrestaurang under sina vingar.
Nu blir hotell och restaurang Kajutan den nya utmaningen för Ann-Sofie och Mats Bengtsson.

- Vi har drivit Ekerums restaurang i tre år men tycker att säsongen är för kort. Vi tycker om att jobba lågsäsong och man kan inte bara ha öppet under åtta veckor om man ska kunna försörja sig på det, säger Mats Bengtsson som arrenderar Kajutan tillsammans med hustrun Ann-Sofie.

TVÅ BEN
Båda ser en stor skillnad i att bedriva verksamhet på norra respektive södra Öland.
- De andra restaurangerna har varit mer utpräglade turistanläggningar men den här ska förhoppningsvis ha en längre säsong. Dels har vi fågelskådarna redan i april-maj men också efter Skördefesten. Sedan har Mörbylånga två ben att stå på eftersom det dels är ett samhälle och dels en turistort, säger Mats.

- Vi har ju inte direkt sommargästerna här som i Byxelkrok, där man visste hur många gäster som skulle komma och när. Men jag hoppas att det finns ett intresse hos de boende på södra Öland. Vi får försöka locka ut dem och se om någonting tilltalar dem, säger Ann-Sofie Bengtsson.

ÖLAND UTMÄRKER SIG
Paret Bengtsson vill att Kajutan ska vara inriktad mer mot mat än mot nöje.
- Vi vill ha en krog som kan vända sig till alla, för båda vardag och fest, förklarar Ann-Sofie Bengtsson.
Är Kajutan en större utmaning än de andra restaurangerna har varit?
- Klart det är en utmaning, men det är alla företag. Man måste tro på det man gör annars går det inte, säger Mats Bengtsson.
På grund av allt arbete med Kajutan har de dock inte tid eller möjlighet att åka till mässan Det goda köket.
- Men det är roligt att Öland verkligen utmärker sig där, säger Mats och Ann-Sofie tillägger:
- Där märks hur folk verkligen lägger ner sin själ på att förädla sina råvaror. Det inspirerar.

MALIN MARKLUND

Ur Ölandsbladet