Carl Jan Granqvist höll ett bejublat kåseri om sin snart 40-åriga krögarkarriär.

Halltorpskrögaren Lasse Forsberg lyssnar intresserat när Carl Jan håller en liten vinprovning i gästgiveriets vinkällare.

Carl Jan Granqvist, presentation överflödig, gästade i tisdags Ölands Krögarförenings årsmöte där han höll ett minst sagt underhållande kåseri. Och igår besökte han vineriet och bränneriet på Wannborga Vin

Carl Jan satte krydda på krögarnas årsmöte

HALLTORP
Ölands Krögarförenings årsmöte på Halltorps Gästgiveri blev en munter tillställning.
Och främsta anledning till detta var krögaren, vinkännaren, teve-profilen, adjungerade professorn i matkonst och grundaren av Måltidens Hus och restauarnghögsklan i Grythyttan, Carl Jan Granqvist, som höll en bejublad föreläsning kring sin snart 40-åriga karriär i branschen.

Karl'n är både verserad, frispråkig och hejdlöst rolig och levererade också en del beska sanningar till åhörarna.
Och om sin uppväxt berättade han bland annat förljande:
- Jag är född och uppväxt på landet, mellan Örebro och Karlskoga. Mina föräldrar var lärare, mamma textillärare och pappa folkskollärare, kyrkokantor, överlärare samt skolstyrelsens ordförande. Han var sålunda sin egen chef.
- Mina båda farbröder var krögare och själv ville jag tidigt bli detsamma. Min mamma var däremot opraktisk så det var ”fru Karlsson” som lagade maten i hemmet.

1968 flyttade Carl Jan till Stockholm där han gick på restaurangskola och fick sin praktik på Operakällaren. Det var väl då inte så självklart att det fanns jobb så han läste också konsthistoria.
- Det var samtidigt med kårhusockupationen. Jag fascinerades av den och lärde också känna en del vänstersympatisörer.

- 1972 skulle jag bli gästgivare i Grythyttan. Min pappa undrade om det var välbetänkt att driva en krog sju mil från alla ära och redlighet, det vill säga Örebro.
- Då gick jag till mamma som skrev på en checkkredit...
- Men gästerna kom, de första tillhörde vänsterrörelsen i Stockholm. Vad gör man då på ett gästgiveri i obygden. Jo, man äter, man dricker och sedan går man och sätter på varann.

- Många blev gravida och det var lojala gäster som kom tillbaka för att hålla barndop. Och jag blev gudfar åt flera av barnen.
I början av 1980-talet gjorde Carl Jan 40 teveprogram med vinprovning tillsammans med Knut-Christian Gröntoft som blev omåttligt populära.
- Det ledde till att vi ökade omsättningen på Grythyttan från sju till 14 miljoner på en säsong, samtidigt som servicen blev lidande. En för snabb volymökning kan alltså bli problematisk.

Carl Jan kom också in på några frågor när det gäller lokalproducerat livsmedel, liksom en utveckling av design och logistik och avrundade med:
- Vem fan vill köpa en korv i ett vakuumförpackat preventivmedel...
Carl Jan kom till Öland direkt från USA med jetlag i bagaget piggnade igår till såpass att han hann med besök på Kackelstugan, Vida museum och Wannborga Vin & Lamm innan han satte sig på planet till Stockholm för att där träffa Mexicos ambassadör!
Ölands Krögarförening bildades 1998 och hade i starten ett 20-tal medlemmar. Idag är siffran 36 och medlemmarna träffas regelbundet för att dela med sig av sina erfarenheter och diskutera hur branschen kan utvecklas och växa. Ett starkt gemensamt intresse är att locka fler turister till Öland, förlänga säsongen och satsa på en kulinarisk särprägel.

- Och för att locka flera till våra möten har vi börjat engagera välkända föreläsare, säger omvalde ordföranden Claes Isaksson, Sandviks Hamncafé.
Så till nästa medlemsmöte den 9 juni kommer stjärnkrögaren Erik Lallerstedt från Gondolen i Stockholm.
-I tre år har vi också delat ut ett stipendium till en elev som går ut restaurangprogrammet på Ölands Gymnasium.
- Hittills har stipendiebeloppet varit 1 000 kronor, men nu har vi höjt det till 5 000 kronor. Och vi kommer att rekommedera stipendiaten att använda pengarna till att gå på krogen, säger Claes Isaksson.